SEO optimaliseren zonder conversies? Zonde! Zo maak je jouw website wél winstgevend
F*ck ik maakte een fout! Het voordeel: hierdoor hoef jij deze niet meer te maken 😉 Scheelt je weer ellende. Graag gedaan. Soms ga ik te snel & veel te hard, zo ook laatst bij een klant. Super uitgebreide SEO-strategie gemaakt. Zowel de klant als ik: m e g a e n t h o u s i a s t. De bezoekersaantallen groeiden gestaag door! Ook werd de website op steeds meer zoektermen gevonden. YES! Kassa! Ja in je dromen, vriendin. De omzet, die bleef achter. En daar stond ik dan met mijn mooie rapportage over stijgend verkeer. Leuk Suzan, waarom ringelt mijn kassa niet?
Oeps. Dit kwam aan. Dit was een mooie & harde les. Komt ‘ie: SEO werkt alleen als je website klaar is om bezoekers te laten converteren en je conversie te verhogen. En nee dat is geen hogere wiskunde maar wel noodzakelijk!
Het mooie is ook nog: ik roep het zo vaak “SEO werkt alleen als je website PERFECT in orde is”. Niemand is ooit écht uitgeleerd, toch?
Wat betekent conversie?
Ja wat een term weer hé? Hoe ze daar allemaal opkomen. Geen idee. In ieder geval: het betekent dat een bezoeker op je website een actie onderneemt. Dat kan ook écht van alles zijn zoals:
- Het invullen van je contactformulier;
- Het doen van een aankoop (Ja, deze wil jij ook hé?)
- Het aanvragen van een offerte ( Ook een heule goeie!)
- Het downloaden van een e-book (lekker opwarmen die potentiële klanten)
Je hebt daarin ook nog een verschil in warme & koude conversies. Contactformulier, inschrijven nieuwsbrief, klik op emailadres- of telefoonnummer zijn koude conversies. De conversies waar het échte geld zit zijn de offerteaanvragen, het doen van een aankoop (deze is écht hot) en bijvoorbeeld het downloaden met een e-book of whitepaper. Ik denk dat ze het warme conversies noemen omdat je als de bezoekers daadwerkelijk converteert er lekker warmpjes bij zit.
Ennuh, wat is conversie optimalisatie dan?
Ja het optimaliseren! Duh. Het proces van het verbeteren van je website zodat meer bezoekers overgaan tot actie. Het doel? Meer uit je bestaande bezoekers halen, zonder dat je meer geld hoeft uit te geven aan bijvoorbeeld advertenties of SEO.
Je gaat onderzoeken: wat is een drempel voor mijn bezoeker om iets te downloaden of kopen? Zie hieronder een aantal voorbeelden van wat die drempels dan precies zijn waar ze over struikelen.
- Een onduidelijke navigatie. Ze hebben geen flauw idee waar ze moeten zijn. Nou daaaag! Zoeken duurt veel te lang. Hebben ze geen zin in.
- Langzame laadtijden. Je kan internetgebruikers zien als kleine kinderen. Geduld is wederom ver te zoeken!
- Slecht zichtbare call-to-actions: je moet ze wel vertellen waar ze moet klikken en waar ze naartoe moeten, anders zijn ze goneee.
- Gebrek aan vertrouwen. Als niemand jouw product of dienst aanprijst, is er geen schaap die gaat volgen.
Bij die klant van mij, ja die is nog steeds klant. Eerlijkheid wordt gewaardeerd. Maar ik maakte dus een uitgebreide analyse, waarom kopen mensen niet?! De bezoekers haakte af op de afrekenpagina, best een belangrijke pagina. De knoppen waren onduidelijk, het proces was omslachtig en er stond geen social proof. De verbeteringen worden binnenkort doorgevoerd. Dan wordt dit verhaal ook vervolgd..
Hoe onderzoek je dan ‘conversie optimalisatie’
Nou, als eerste ging ik de data controleren met Google Analytics. Conversiepercentage van 0.09%. Slik, waarom heb ik dat over het hoofd gezien! Voordat je begint met het onderzoek, check altijd de data. Hier zie je vaak ook al waar het misgaat zodat je niet heel de website zelf hoeft door te spitten. Hier was het geval dat er producten wél in de winkelwagen worden gelegd maar dat ze niet tot de checkout komen. Dáár moest ik dus gaan zoeken.
Als tweede ging ik zelf het hele aankoopproces door en noteerde de pijnpunten die ik tegen kwam. Daarbij moest ik er wel rekening mee houden: ik zit continu in die website dus echt objectief ben ik misschien niet helemaal meer. De website is me al bekend en ik weet waar ik moet zijn. Al kwamen er toen ook wel gelijk punten naar voren die verbeterd konden worden waar je met SEO niet direct aan denkt.
Vervolgens heb ik Hotjar geïnstalleerd. Deze is ook gratis beschikbaar. Met Hotjar heb ik opnames laten maken van het bestelproces. Het duurde effe om al die filmpjes te checken maar óók daar heb ik hele waardevolle informatie uitgehaald.
Ook heel belangrijk: ik heb het aankoopproces van de belangrijkste concurrenten doorlopen waar je van weet: die verdienen écht pingels. Je hoeft het wiel gelukkig niet helemaal zelf uit te vinden.
Dit alles resulteerde is een document met 30 pagina’s aan conversie optimalisatie mogelijkheden die we nu één voor één gaan doorvoeren. Zo kunnen we gelijk bekijken wat de data doet naar één enkele aanpassing. Alles tegelijk doorvoeren heeft geen zin, zo weet je niet wat nou de échte oplossing was. Daarbij is het ook een heel leerzaam proces, als je dit uitvoert aan de hand van data. Zonder marketingdata werk je in het donker.
Jij wilt nu ook meer weten over Hotjar hé?
Hotjar is een rete handige tool! Het zorgt er wel even voor dat je website wat trager is, maaar de recordings zijn echt top! Daarnaast biedt deze tool ook heatmaps en je kan enquêtes maken waarmee je inzicht krijgt in waar bezoekers afhaken of juist klikken. Je hebt een gratis- en betaalde versie.
Gratis versie:
- Beperkt aantal heatmaps en opnames;
- Ideaal om mee te starten een een beeld te krijgen van je website prestatie.
- Perfect voor zzp’ers of bedrijven met een kleiner marketingbudget.
Betaalde versie:
- Onbeperkte opnames & heatmaps;
- Analyses en mogelijkheden voor feedback;
- Echt ideaal voor grotere website met veel verkeer én genoeg budget.
Door Hotjar te gebruiken, kun je heel gericht bepalen welke delen van je website aandacht nodig hebben. Combineer deze inzichten met onderstaande tips om van bezoekers klanten te maken. Daarnaast is het slim om succesvolle concurrenten in jouw branche te analyseren. Wat doen zij goed? Welke elementen kun je aanpassen voor jouw website? Het wiel opnieuw uitvinden hoeft echt niet! En ja, je kunt dit zelf doen.
Extra tips: van bezoekers échte klanten maken
- Maak je CTA’s opvallend: Gebruik contrasterende kleuren en duidelijke teksten zoals “Nu kopen” of “Vraag een offerte aan”.
- Optimaliseer voor snelheid: Zorg dat je website snel laadt, want niemand houdt van wachten.
- Voeg vertrouwenwekkende elementen toe: Denk aan klantbeoordelingen, keurmerken en “Veilig betalen”-iconen.
- Vereenvoudig je proces: Maak stappen zoals afrekenen of contact opnemen zo makkelijk mogelijk.
- Analyseer en test: Gebruik tools zoals Hotjar of Google Analytics om te zien waar bezoekers afhaken en test verschillende verbeteringen.
Nou, aan de slag met je conversie optimalisatie!
Als je he-le-maal tot hier bent gekomen verwacht ik minimaal dat jij in jouw eigen data kijkt en gaat bekijken hoe hoog jouw conversiepercentage eigenlijk is. Zorg dus voor dat je aan SEO begint dat je website geen gatenkaas is. No offence. Duik in Google Analytics, maak opnames met Hotjar en vraag klanten om feedback over het proces op jouw website.
Mocht jij écht door de bomen het bos niet meer zien? Bekijk dan eens onderstaande boeken! Echte must-reads als het gaat om conversie optimalisatie:
Snap je er de ballen van? Dan help ik met liefde!
Laten we eerlijk zijn, online marketing voelt soms als een tornado van mogelijkheden en termen. Maar dat is precies waar ik jou mee kan helpen. Of je nu vastloopt met conversie-optimalisatie, SEO, of gewoon niet weet waar te beginnen – samen zorgen we dat je website eindelijk wél gaat opleveren wat je wilt. Waarom moeilijk doen als je het niet alleen hoeft te doen?
Heb jij ook het gevoel dat je bezoekers wel komen, maar niet converteren? Of wil je zeker weten dat je website klaar is voor succesvolle SEO? Ik help je graag. Bekijk al mijn expertises of neem via onderstaand formulier contact met me op. Happy to help!