interne links aanleggen
|

SEO verbeteren met interne links? Ook dat kan jij helemaal zelf!

Interne links zijn de verborgen pareltjes als het gaat om SEO. Interne links helpen je website beter scoren in Google en maken het voor je bezoekers eenvoudig om de juiste informatie te vinden. Het mooiste van alles? Het is niet moeilijk! In deze blog laat ik je graag zien hoe je met interne links aan de slag kan, inclusief handige tools & een stappenplan. Graag gedaan 🙂

Wat zijn interne links en waarom kan jij niet zonder?

Interne links zijn hyperlinks die van de ene pagina op je website naar een andere pagina op dezelfde site leiden. Ze zorgen ervoor dat:

  • Bezoekers makkelijk door je website navigeren.
  • Google begrijpt welke pagina’s belangrijk zijn.
  • De ‘linkwaarde’ binnen je site wordt verdeeld, waardoor je SEO-waarde stijgt.

Kortom: interne links zijn een must als je hoger in Google wilt scoren.

Start met een link audit

Voordat je aan de slag gaat met interne links is het belangrijk om te weten welke interne links er al zijn. Je kan hiervoor een aantal tools gebruiken.

  • Google Search Console (gratis)
  • Screaming Frog (ook gratis)
  • Ahrefs Site Explorer (betaalde tool)
  • Zoekoperator in Google (gratis)

Interne links checken met GSC

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je kunt zien welke interne links je al hebt. Zo gebruik je het:

  1. Log in op Google Search Console.
  2. Selecteer je website in het dashboard.
  3. Klik links in het menu op ‘Links’. (beetje naar onder scrolen)
  4. Onder het kopje ‘Interne links’ zie je een lijst met pagina’s en hoeveel interne links ernaar verwijzen. Je kan vervolgens op ‘meer’ klikken en dan zie je alle interne links per pagina. Dan kan je óók nog alle interne links per pagina bekijken.
Intern linken GSC
interne links aanleggen

Ja leuk, nu weet je welke pagina’s interne-links hebben. En nu?

  • Bekijk welke pagina’s veel interne links ontvangen (vaak de belangrijke pagina’s)
  • Noteer pagina’s met weinig of geen interne links. Pagina’s met geen links worden ook wel ‘orphan pages’ genoemd en hebben extra aandacht nodig.

En nu met Screaming Frog

Deze tool is iets technischer dan GSC, als je nog niet écht ervaring hebt in tools adviseer ik je bovenstaande optie i.p.v. screaming frog. Toch ga ik je hier ook uitleg bij geven zodat het in ieder geval kan proberen. Met Screming Frog kan je jouw hele website ‘crawlen’ om interne links te analyse.

Maar wat is crawlen? Crawlen is een proces waar bij Screaming Frog of een zoekmachine je website automatisch bekijkt en data verzameld over elke pagina. Het is vergelijkbaar met hoe Google jouw website scant om te bepalen hoe goed deze scoort in de zoekresultaten. Tijdens het crawlen onderzoekt Screaming Frog onder andere:

  • Welke pagina’s heeft je website allemaal;
  • Hoe deze pagina’s met elkaar verbonden zijn via interne links:
  • Of er problemen zijn zoals gebroken links (404-fouten)

Zie het als een soort digitale ‘inspectieronde” om je website onder de loep te nemen.

Screaming frog stap voor stap:

  1. Download en installeer Screaming Frog.

Ga naar de officiele website van Screaming Frog en download de tool. De gratis versie is geschikt voor kleinere websites (tot 500 URL’s). Heb je een grotere site? Dan kan je overwegen om de betaalde versie te gebruiken.

2. Start een crawl

  • Open Screaming Frog;
  • Voer bovenin de balk je website-url in (bijvoorbeeld www.va-inhuren.nl);
  • Bekijk het overzicht van je interne links zodra het scannen is voltooid;
  • Ga naar het tabblad ‘internal’.

3. Bij het tabblad ‘internal’ zie je een overzicht van alle interne links die screaming frog heeft gevonden. Hier zie je:

  • Welke URL’s interne-links bevatten;
  • Hoeveel interne links elke pagina ontvangt;
  • Of er foutmeldingen zijn, zoals gebroken links.
interne links screaming frog

Ubersuggest om interne links te checken mag ook niet ontbreken!

Ubersuggest is een betaalbare en gebruiksvriendelijke SEO-tool waarmee je je interne linkstructuur en algemene website-SEO kunt analyseren. Het is ideaal voor zzp’ers en kleinere bedrijven die geen groot budget hebben, maar toch willen profiteren van krachtige SEO-tools. Deze tool is slechts €29,99 per maand en biedt een gratis proefperiode van 7 dagen. In die 7 dagen kan jij in ieder geval je interne links checken!

Zo gebruik je Ubersuggest om je interne linkprofiel te checken:

Log in op Ubersuggest

  • Ga naar Ubersuggest en maak een account aan. Je kunt het gratis proberen of kiezen voor een betaalbare maandelijkse licentie.

Voer je domeinnaam in

  • Typ je website-URL in de zoekbalk en klik op ‘Zoek’.

Bekijk het tabblad ‘Site Audit’

  • Klik op ‘Site Audit’ in het menu. Hier krijg je een overzicht van je website-gezondheid, inclusief interne links.
  • Scrol naar de sectie ‘Top SEO Issues’ om te zien of er problemen zijn met interne links, zoals gebroken links of pagina’s zonder interne verwijzingen.

Analyseer je interne links

  • Ubersuggest toont je een lijst met pagina’s en de interne links die naar deze pagina’s leiden.
  • Let op pagina’s met weinig inkomende links en noteer welke je kunt verbeteren.

Maak gebruik van de zoekoperator in Google:

Met Google kun je snel ontdekken welke pagina’s op je website bepaalde zoekwoorden bevatten.

Zo gebruik je deze methode:

  1. Open Google en typ in de zoekbalk:
    site:jouwwebsite.nl "zoekwoord"
  2. Druk op Enter. Google toont nu een lijst met alle pagina’s op je website waar dat zoekwoord voorkomt.

Hieronder zie je een screenshot van hoe dat er dan uitziet:

zoekoperator google interne links

Praktische tips:

  • Gebruik specifieke zoekwoorden die relevant zijn voor je pagina’s (bijvoorbeeld “SEO tips” of “contact”).
  • Noteer welke pagina’s ontbreken of waar je meer interne links kunt toevoegen.

En nu als de wiedewier aan de slag!

Met deze tips kan jij direct aan de slag om je interne linkstructuur te verbeteren. Dit draagt op zijn beurt weer bij aan betere rankings van je zoekwoorden in Google. Mocht je toch extra hulp willen of een check op je werk? Boek een Live SEO Boost met mij. Samen kijken we naar jouw website en krijg je direct handvaten waar jij mee aan de slag kan.

Of wil je graag extra hulp met SEO?

Meer klanten op jouw website? Start met 1 uur SEO-advies! Samen kijken we naar jouw interne linkstructuur en andere SEO-onderdelen waar jij hulp bij kan gebruiken. Je sluit de meeting met praktische tips waar jij zelf mee aan de slag kan. Geen moeilijke termen, gewoon concrete stappen die werken. Boek nu en boost je vindbaarheid!

Liever eerst een berichtje sturen? Dat mag natuurlijk ook! Vul onderstaand contactformulier in en ik kom binnen 24 uur bij je terug, beloofd 😉



    Vergelijkbare berichten

    Geef een reactie

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *