Hoe maak je een online marketingstrategie voor 2025? + Gratis template
Je kent het wel: 2024 komt bijna tot einde en je hebt grootse plannen voor 2025. Laten we wel eerlijk wezen: zonder een doordachte marketingstrategie wordt het lastig om die dromen werkelijkheid te maken. Gelukkig is het maken van een online marketing strategie geen rocket sciense – mits jij een goed plan hebt. Of je nu net begonnen bent met ondernemen of al wat ervaring hebt – de basis is een goed plan. En toevallig hebben wij de de meest praktische stappen voor jou op een rijtje staan 😉
Een marketingstrategie voor 2025? Dat kost veel te veel tijd!
Ja wellicht kost het je wat van jouw kostbare tijd. Echter, als je écht doelen wilt behalen in 2025 is het toch geen slecht idee. Met een goed plan voelen jouw marketinginspanningen niet als losse flodders. Niemand houdt van losse flodders, toch? Een goed doordachte marketingstrategie brengt structuur, duidelijkheid en de juiste focus. Met een strategie:
- Houd jij grip op jouw doelen: je weet waar je naartoe werkt.
- Werk je efficiënt: geen verspilde tijd of budget. Deze staan namelijk in je plan.
- Jij gaat groeien: door een strategie, trek jij de meest ideale klant aan en dat wil je.
Zo’n strategie is dus geen overbodige luxe, wel een noodzaak. Het is jouw blueprint voor succes.
Stap 1: waar sta jij op dit moment?
Voordat je vooruitkijkt, moet je weten waar je staat. Analyseer je huidige situatie:
- Website en social media: Hebben ze de uitstraling die je doelgroep aanspreekt?
- Conversies: Hoeveel leads of sales haal je momenteel binnen?
- SEO en content: Word je online gevonden? En wat vinden mensen als ze je vinden?
Gebruik tools als Google Analytics en SEMrush om inzicht te krijgen. Alleen dan weet je wat je moet verbeteren.
Stap 2: Ken jij écht jouw ideale klant?
Wie is jouw perfecte klant? Iedereen is een fout antwoord. Door te weten waar jouw ideale klant mee worstelt, kan je deze écht aanspreken met gerichte content.
- Welke problemen ervaart mijn doelgroep?
- Hoe kan ik dat probleem voor mijn doelgroep oplossen?
- Wat is de plek waar ik mijn ideale klant kan vinden? Online, offline?
Schrijf buyer persona’s: fictieve beschrijvingen van je ideale klant. Meer lezen over het maken van persona’s? Lees dan even dit artikel: Hoe maak je een (kleuren) persona.
Stap 3: wat wil jij bereiken?
Zonder haalbare doelen, schiet je met hagel. Formuleer heldere, meetbare doelen zoals:
- “ik wil mijn websiteverkeer in Q1 verhogen met 50%
- In 2025 haal ik maandelijks 10 nieuwe klanten binnen
- In 2025 wil ik mijn volgers verhogen met minimaal 25%”
Focus op wat écht belangrijk is voor jouw groei. Zet specifieke cijfers achter je plannen, zodat het meetbaar is. Lig je niet meer op koers? Dan kan je op tijd starten met bijsturen. Plan maandelijks een voortgangsmoment in. Dan weet je precies waar je staat en wat jou te doen staat.
Stap 4: Kies de kanalen waar jouw doelgroep te vinden is
Je hoeft niet op elk kanaal wat er bestaat aanwezig te zijn. Kies voor kanalen die aansluiten bij jouw doelgroep. Hieronder wat voorbeeldjes:
- Social media: instragram of tiktok voor jongere ondernemers, LinkedIn voor B2B.
- E-mailmarketing: voor het opbouwen van langdurige klantrelaties en een gunfactor.
- SEO: zichtbaar worden bij jouw doelgroep op relevante zoekwoorden. Voor VA-inhuren zijn dat bijvoorbeeld zoekwoorden als: va inhuren, virtual assistant inhuren.
Let op: SEO is een langetermijnstrategie en is vooral goed om zichtbaar te worden bij de doelgroep. Wel kan je rekening houden met verschillende soorten zoektermen die rekening houden met de verschillende zoekintenties van de doelgroep. Meer weten over de zoekintenties van zoekwoorden? Lees dan ook dit artikel: Zoekintentie van een zoekwoord achterhalen
Stap 5: biedt écht waardevolle content!
Content is hét geheime ingrediënt voor elke succesvolle online marketing strategie! Content die echt iets oplevert voor jouw ideale klant. Eigenlijk zoals dit blog. Ik geef je handige stappen zodat jij óók aan de slag kan met een online marketing strategie in 2025. Hier creëer je wederkerigheid mee. Gaat je dit gelijk iets opleveren? Zeker niet. Gaan ze onthouden waar ze moeten zijn voor goede informatie? Absoluut. Op die manier blijf je top op mind.
Er zijn content in alle soorten en maten. Wat je al kunt doen voor jouw klant is:
- Gratis e-books of handige checklist om laagdrempelig leads aan te trekken.
- Blogs die jouw doelgroep helpen en antwoord geven op de vragen die ze hebben.
- Inspirerende video’s die jouw verhaal vertellen en hoe jij jouw klant op de best mogelijk manier kan helpen.
Vraag jezelf bij alle content die je creëert af: wat levert dit voor mijn doelgroep op?
Stap 6: meten = weten!
Analyseer je inspanningen maandelijks. Stuur bij waar nodig. Tools zoals:
- Google analytics
- Google Search Console
- Social media dashboards
Geven jouw realtime inzicht. Denk aan onderstaande KPI’s om in de gaten te houden:
- Hoeveel websitebezoekers komen er maandelijks binnen?
- Hoe gaat het met de vertoningen in Google en de klikken?
- Hoe lang blijven bezoekers op een bepaalde pagina hangen?
- Hoe hoog is het conversiepercentage van content die jij maakt?
Stel je voor: je bent aan het autorijden in het pikkedonker, zonder koplampen. Je weet dat je vooruit moet, maar je hebt geen idee waar je naartoe gaat of hoe je daar veilig aankomt. Dat is precies wat er gebeurt als je je marketing uitvoert zonder naar data te kijken.
Data is je zaklamp. Het laat je zien wat werkt, wat niet werkt en waar je bij moet sturen. Maar welke statistieken zijn echt belangrijk? Meer lezen over data? Klik dan hier. Optimaliseer op basis van wat je leert, en je resultaten gaan als een raket de lucht in! Meer lezen over data? Klik dan hier.
Wil jij meer structuur en focus in je marketing?
Vul hieronder je emailadres in en ontvang jouw gratis template!
Kom je er toch niet helemaal uit?
Een online marketingstrategie maken hoeft geen onmogelijke klus te zijn, maar soms kun je wel een steuntje in de rug gebruiken. Met ervaring in tientallen branches helpen wij bedrijven zoals dat van jou om een vliegende start te maken. Wil je sparren of je strategie laten checken? Ook dat kan! Op deze manier krijg jij feedback op jouw plan en kan je kosten besparen door zelf het plan te schrijven. Je betaalt enkel voor de tijd die we nemen om jouw plan te optimaliseren.
Stuur jouw marketingplan door naar info@va-inhuren.nl . Deze leest onze virtual assistant door. Aan de hand hiervan plannen we met jou een strategische call in, zodat jij écht kan rocken in 2025 met jouw onderneming!
Liever eerst meer informatie?
Vul onderstaand contactformulier in en binnen 24 uur komen we bij je terug.