Tone of voice bepalen: zo doe jij dat!
En geloof me: het is G E E N overbodige luxe. Stel je voor: je zit achter je laptop, klaar om een nieuwe post te schrijven of je website teksten te updaten. Zodra jij start met typen, slaat de twijfel toe:
- Mag ik grappig zijn?
- Hoe moet ik dit zeggen?
- Moet ik professioneel klinken?
- Wat als mensen het stom vinden?
Tone of voice jatten? Da’s echt een k*t idee.
Wat ga jij vervolgens doen? Door Linkedin scrollen, de website van je concurrent bekijken en denkt “oké beter goed gejat, dan slecht geschreven“. Oké, fair enough. Dit telt voor veel zaken maar niet voor je tone of voice! Je gaat dus de stijl van iemand anders kopiëren? Je probeert te klinken als die populaire marketeer, een vleugje meepakken van een succesvolle coach en gooit er nog een extra sausje overheen van hoe jij denkt dat je moet klinken.
Vind je appels met mayonaise in de oven lekker? Nee precies. Die shit is óók niet niet te vreten. Een mix van een gejatte tone of voice die nergens op slaat dus ook niet. Waar het wel voor zorgt?
- Jouw teksten voelen dus als iets wat jij totaal niet lekker vindt.
- Je trekt klanten aan die zich helemaal niet in jou herkennen, waardoor irritaties oplopen.
- Je marketing voelt als trekken aan een dood paard, en das een hoop werk wat niks oplevert.
Waarom? Omdat je hartstikke fake bent. Mensen voelen dat. En geloof me: neppe mensen krijgen of vervelende klanten of helemaal geen klanten.
Oke effe naar het begin: wat betekent tone of voice?
Tone of voice is de manier waarop je communiceert – niet wat je zegt, maar hoe je het zegt. Het draait om woordkeuze, zinsopbouw en de energie die je in je teksten legt. Het is dé stem van jouw merk of onderneming.
Een sterke tone of voice zorgt voor herkenbaarheid, bouwt vertrouwen en helpt je klanten aan te trekken die bij je passen. Het bepaalt hoe jouw bedrijf aanvoelt en hoe mensen jouw communicatie ervaren.
Kwartje gevallen? Waarom een goede tone of voice noodzakelijk is?
- Consistentie bouwt vertrouwen → Mensen weten wat ze aan je hebben
- Je trekt de juiste klanten aan → Geen gezeik, geen mismatch.
- Je onderscheidt jezelf → Niemand heeft precies jouw unieke stijl, dus gebruik ‘m.
Maar hier komt de catch: als je probeert iemand anders te zijn, dan trek je de verkeerde mensen aan. Ben jij super analytisch en ga je ineens doen alsof je een gele persoonlijkheid hebt? Dus in plaats van je punt netjes met feiten te onderbouwen, begin je ineens je boodschap te ‘shinen’ met hippe slogans en flitsende uitroepen? Mensen prikken daar keihard doorheen.
Wat er dan gebeurt? Je trekt klanten aan die totaal niet bij je passen. Klanten die verwachten dat je bruisend en spontaan bent, terwijl jij eigenlijk het liefst alles gestructureerd en weloverwogen doet. Resultaat: frustratie, misverstanden en klanten waar je nul energie van krijgt.
Dus, het is écht tijd om aan de slag te gaan hé, met je tone of voice. Anders was je dit blog niet aan het lezen waarin ik mijn eigen tone of voice extreem benadruk.
Waar gebeurd verhaal, dit was ook de inspiratie van dit blog:
Laatst kreeg ik via de website een offerte aanvraag. Jeeey! Feest. Mailtje gestuurd, meeting ingepland en hopsake een nieuwe klant. Ik hoefde niet te verkopen, geen salespitch te geven maar gewoon mezelf te zijn. Deze klant was op LinkedIn op zoek gegaan naar iemand om haar business te ondersteunen. Ze was op zoek naar no-nonsense communicatie, snel schakelen en geen poespas. De persoon in kwestie kwam op mijn LinkedIn, bekeek vervolgens mijn website en ze voelde “dit is wat ik nodig heb”. Dit soort klanten zijn al overtuigd van jouw kunnen, ze hoeven niet over de streep getrokken te worden.
Dus wil jij:
- Geen geforceerde gesprekken,
- Geen geforceerde samenwerkingen,
- Een natuurlijke klik hebben met jouw klanten?
Dan is het écht tijd voor je eigen tone of voice. En geloof me: hoe meer jij je tone of voice probeert aan te passen aan wat je DENKT dat mensen willen horen, hoe harder het niet werkt. Want neppe mensen krijgen neppe klanten. Punt.
Laat jouw eigen stemgeluid vóór je werken
Wanneer jij leert dat jouw authentieke zelf precies goed is zoals jij bent, gebeuren er pas echt bijzondere dingen:
- Je trekt automatisch de juiste klanten aan,
- Je hoeft minder energie te steken in ‘koude’ sales (goed voor de introverte onder ons ;))
- Je bouwt een eigen merk op dat mensen herkennen én onthouden.
Zelf jouw eigen stemgeluid bepalen doe je zo:
Stap | Actie | Vragen om jezelf te stellen |
---|---|---|
1️⃣ Identificeer je kernwaarden | Bepaal wat jij belangrijk vindt in communicatie. | Wat vind jij belangrijk? Welke principes wil je uitdragen? |
2️⃣ Analyseer hoe je van nature communiceert | Kijk hoe je in gesprekken praat en welke woorden je gebruikt. | Hoe praat je met klanten? Welke woorden gebruik je vaak? |
3️⃣ Bepaal je doelgroep | Wie wil je aanspreken en welke toon past daarbij? | Wie is je ideale klant? Welke toon sluit aan zonder jezelf te verliezen? |
4️⃣ Kies je tone of voice stijl | Wil je informeel of zakelijk zijn? Inspirerend of analytisch? | Past een directe, speelse, warme of feitelijke stijl bij jou? |
5️⃣ Test & optimaliseer | Probeer je stijl uit in content en analyseer de reacties. | Voelt het natuurlijk? Krijg je reacties van mensen die bij je passen? |
Mijn kenwaarden zijn bijvoorbeeld:
- No-noncence → geen onnodig of vaag gedoe. Wel concreet, to the point en met een duidelijke boodschap.
- Humor → ik hou van lachen en dat komt terug in mijn speelse toon waardoor ik mezelf toegankelijk opstel, zonder dat het inhoudt verliest.
- Resultaatgericht → Ik hou van aanpakken en ziet marketing en ondernemen als iets wat gewoon moet werken, punt.
- Verbondenheid → Ik wil alleen klanten die bij mij passen. Langdurige werkrelaties hebben mijn voorkeur dan dat ik “effe snel” een strategie verkoop.
We gaan het nog even concreter voor je maken zodat je écht een goed beeld krijgt bij het bepalen van je eigen authentieke stemgeluid.
Kleur | Type persoonlijkheid | Tone of voice |
🔴 Rood | Direct en resultaatgericht | No-nonsense en to the point. “Wil je sneller resultaat? Ik fix het. Geen bla-bla, gewoon actie.” |
🔵 Blauw | Feiten en nauwkeurigheid | Gestructureerd en analytisch. “Uit onderzoek blijkt dat deze methode 37% meer conversie oplevert. Ik laat je zien hoe je dat kunt toepassen.” |
🟢 Groen | Betrokken en relatiegericht | Warm en verbindend. “Samen kijken we wat bij jou past en hoe we stap voor stap een strategie kunnen maken die goed voelt.” |
🟡 Geel | Creatief en inspirerend | Enthousiast en speels. “Jouw merk, jouw vibe, jouw succes! Laten we samen iets creëren waar je blij van wordt.” |
Ook leuk om te lezen: Hoe maak je een kleuren persona?
Werk aan de winkel, waar wacht je nog op?
Dus hup, aan de slag! Denk jij nu “Ja, Suus lekker dan. En waar begin ik?” Dan kan je natuurlijk even een sparsessie met mij inboeken. Ik help je graag om een stijl te ontdekken die écht bij jou past en waarmee je klanten aantrekt die matchen met jouw bedrijf. Vul onderstaand contactformulier in of stuur me een WhatsApp bericht op nummer: 040-240 2836
